Salariile brute, care includ taxele şi contribuţiile ale angajatului şi angajatorului, sunt cost eligibil?
Sunt considerate cheltuieli eligibile pe lângă salariile nete ale echipei de proiect, atât contribuţiile salariale obligatorii şi impozitul pe salarii ale angajatului cât şi cele ale angajatorului.
Se poate ca selectia unor membri din echipa de proiect sa se realizeze si in timpul implementarii proiectului?
La mometul depunerii dosarului cererii de finantare nu este obligatorie nominalizarea tuturor membrilor echipei de proiect. In cazul in care nu ii aveti selectati, pot fi alesi si in timpul implementarii proiectului. In aceasta situatie insa va recomandam sa mentionati cerintele minime pe care persoana respectiva va trebui sa le indeplineasca pentru a ocupa acea functie. Retineti insa ca Grila de evaluare a conformitatii administrative si a eligibilitatii are o referire specifica la includerea CV-urilor pentru membrii cheie din echipa de proiect.
Totadata, asa cum se poate observa in Ghidul solicitantilor, grila de evaluare tehnica si financiara cuprinde sectiunea Solicitantul si partenerul/ii in care se va evalua si nivelul expertizei profesionale si a calificarilor membrilor echipei de proiect in domeniul specific al proiectului.
Ca urmare, puteti sa nu aveti nominalizate acele persoane din echipa care nu joaca un rol cheie in proiect si care nu ar afecta in mod decisiv punctajul pe care il veti primi la evaluarea tehnica si financiara.
Exista posibilitatea platii unor membri din echipa de proiect pe baza altor contracte decat contractul de munca?
Modalitatile de plata a membrilor din echipa de proiect includ cheltuieli cu salariile, onorarii in baza contractului de drepturi de autor sau contract de furnizare de servicii in baza Codului Civil, facturi emise de persoane fizice autorizate și/sau persoane care exercita profesii liberale (avocati, medici, etc) etc.
Retineti insa ca salariile și onorariile nu trebuie sa fie mai mari decat cele practicate in mod normal de solicitant și partener/parteneri (daca este cazul).
Cum se completeaza matricea din sectiunea 2.4 a cererii de finantare?
In ceea ce priveste matricea din sectiunea 2.4 a Cererii de finantare, la Impact veti completa obiectivul general al proiectului pe termen lung sau scopul acestuia.
La indicatorii din cadrul sectiunii Impact, veti completa indicatorii pe baza carora va veti evalua indeplinierea obiectivului general al proiectului, mai sus mentionat.
La Obiectivul proiectului (Rezultat 1/2/3) veti completa obiectivele proiectului mentionate la sectiunea 2.2 din Cererea de finantare.
La Realizari imediate (Output) veti mentiona rezultatele imediate care duc la indeplinirea obiectivului din sectiunea Obiectivul proiectului(Rezultat 1/2/3).
La Indicator 1.1 ... veti trece care sunt indicatorii pe baza carora evaluati atingerea rezultatelor imediate mentionate anterior. La acesti indicatori, va trebui sa completati valoarea indicatorului pe care il veti realiza in fiecare trimestru in parte in implementarea proiectului.
La Activitatile corespondente indicatorilor veti mentiona acele activitati care, prin realizarea lor, contribuie la atingerea acestora. La activitati veti bifa sau hasura trimestrele in care se vor implementa acele activitati.
La indicatori (fie la cei pentru impact, fie la cei pentru rezultate imediate), veti trece atat indicatorii specifici Programului de finantare, cat si alti indicatori pe baza carora evaluati atingerea rezultatelor, a obiectivelor si a impactului proiectului.
Sursele si mijloacele de verificare se trec doar in dreptul indicatorilor.
Este necesar ca pe exemplarele in copie ale dosarului original sa exista insemnele "conform cu originalul" si stampila organizatiei solicitante?
Cele 3 copii ale originalului dosarului cererii de finanatare nu este necesar sa poarte insemnele „conform cu originalul" si stampila organizatiei solicitante. Pot fi sub forma unei copii simple.
Exemplarul original al dosarului cererii de finantare se semneaza si stampileaza doar pe documentele unde se mentioneaza acest lucru in mod expres si doar in sectiunile mentionate in acest sens. Persoana care semneaza exemplarul in original al propunerii de proiect trebuie sa fie reprezentatul legal al organizatiei solicitante.
Copiile documentelor statutare trebuie sa fie legalizate sau sa contina insemnele „conform cu originalul" si stampila organizatiei?
Copiile documentelor statutare, atat ale organizatiei solicitante, cat si ale partenerilor, pot sa fie copii simple, fara legalizarea lor la notar, si fara insemnele „conform cu originalul" si stampila organizatiei. Important este ca documentul original care se copiaza sa fi fost autentificat sau legalizat (in functie de cerintele specifice din Ghidul solicitantilor, sectiunea 3.2 Dosarul cererii de finantare).
Cand va incepe implementarea proiectelor propuse spre finantare?
Proiectele propuse spre finantare vor incepe estimativ la inceputul anului 2013, dupa semnarea contractului de finantare nerambursabila de catre toate partile implicate.
Etapa semnarii contractelor de finantare vine ulterior anuntarii rezultatelor evaluarii si selectiei proiectelor depuse, anunt care estimam ca va avea loc in luna noiembrie 2012.
Cum determinam daca o organizatie neguvernamentala este independenta fata de guvern, fata de autoritatile statului si fata de partidele politice?
Referitor la eligibilitatea unei organizatii solicitante, mentionam urmatoarele:
- daca intre membrii organizatiei se regaseste o institutie/autoritate publica sau reprezentanti ai acestora - atunci organizatia nu este eligibila. La fel, daca in componenta organelor de conducere (ex. Consiliul Director) exista o majoritate de astfel de institutii sau reprezentanti, organizatia nu este eligibila.
- daca organizatia este infiintata si condusa de catre un partid politic atunci nu este eligibila.
Este eligibil ca partener in cadrul proiectului o organizatie care are ca membri si autoritati publice?
In conformitate cu sectiunea 3.1.2 din Ghidul solicitantilor, partenerii romani pot fi si organizatii neguvernamentale si nonprofit cu aceleasi caracteristici precum cele mentionate pentru solicitant.
Facem mentiunea ca referirea la aceleasi caracteristici precum cele pentru solicitant nu se limiteaza doar la cele doua cerinte de mai jos (care apar specificate in sectiunea 3.1.1. din Ghidul solicitantilor):
-Asociatii, fundatii, federatii constituite conform prevederilor OG nr. 26/2000 sau Legea nr. 21/1924 privind asociatiile si fundatiile cu modificarile si completarile ulterioare
-Organizatii neguvernamentale si nonprofit organizate in baza unor legi speciale (de ex. Societatea Nationala de Cruce Rosie)
Celelalte trei criterii mentionate la sectiunea 3.1.1. se aplica si partenerilor ONG. Prin urmare, nu este cerinta obligatorie aceea de a fi independenti de guvern si alte autoritati publice, doar in cazul partenerilor autoritati/institutii publice si locale, institutii de educatie, UAT-uri.
Componenta dedezvoltarea organizationala este doar pentru organizatia solicitanta?
Componenta de dezvoltare organizationala este dedicata exclusiv organizatiei solicitante.
In cadrul cererii de finantare, se pot sterge informatiile suplimentare, de culoare gri?
Referitor la completarea Cererii de finantare nu exista nici un fel de cerinta speciala legata de pastrarea sau nu a mentiunilor cu gri. Ramane la latitudinea organizatiei solicitante daca le sterge sau le pastreaza. Stergerea sau pastrarea acestor mentiuni nu are nici un efect asupra evaluarii proiectului dvs.
Culoarea gri deschis din formatul Cererii de finantare a fost folosita doar pentru a insera acele mentiuni lamuritoare. Nu inseamna ca trebuie sa pastrate obligatoriu aceasta culoare cand este redactata Cererea. Chiar este indicata folosirea culoarii negrea (sau orice alte culori), daca este in avantajul organizatiei solicitante. Nu avem cerinte speciale legate de culoarea folosita in redactare.
Exista un model de acord de parteneriat prestabilit?
Nu exista un model prestabilit de acord de parteneriat, formatul acestuia este libera alegere a solicitantului. In acest acord trebuie specificate exact rolul si responsabilitatile fiecaruia dintre partenerii implicati in proiect.
Referitor la modalitatea de incheiere a acestor acorduri de parteneriat, solicitantul poate semna cate un acord de parteneriat cu fiecare partener in parte sau poate semna un singur acord de parteneriat cu toti partenerii implicati.
Cum se completeaza Anexa II - Bugetul proiectului, la capitolul 1. Echipa de proiect si experti pentru un membru al echipei de proiect care lucreaza cu norma partiala (de ex. 4 ore/zi, pe o perioada de 24 de luni)?
Anexa II Bugetul proiectului
pentru intreaga perioada a proiectului
din care
Cheltuieli
Unitatea de masura
Numar de unitaţi
Cost unitar (CHF)
Cost total (CHF)
costuri de dezvoltare organiza-ţionala (CHF)
costuri direct legate de proiect (CHF)
1. Echipa de proiect şi experţi
1.1 Echipa de proiect
Asistent de proiect (4 ore/zi)
pe luna
24*0.5
500
6.000
0,00
6.000
Mai sus aveti un model de completare a bugetului pentru situatia prezentata de dvs.
Astfel, la numarul de unitati va trebui sa mentionati atat numarul de luni (24) cat si norma de lucru (0.5), FARA a trece rezultatul pentru 24*0.5 (adica NU se va trece 12).
De altfel, aveti un exemplu in acest sens si in foaia de lucru nr. 4 Tipuri de costuri eligibile, Capitolul 1: Echipa de proiect si experti. Va rugam sa aveti grija la completarea bugetului intrucat formula existenta in formatul de buget pentru pozitia de Coordonator/Manager de proiect este una exemplificativa pentru o norma de 4 ore pe zi pentru 24 de luni. Dvs. va trebui sa adaptati aceasta formula la situatia reala a Coordonatorului.
Acelasi mod de calcul se aplica pentru toate persoanele care fac parte din echipa proiectului.
TVA este cost eligibil daca nu poate fi recuperat?
Asa cum se mentioneaza in Ghidul solicitantilor, TVA este cost neeligibil daca poate fi recuperat de catre Agentia Executiva (beneficiarul finantarii, solicitantul) si/sau partener/i conform reglementarilor legale in vigoare.
Astfel, in conformitate cu legislatia in vigoare, TVA care nu poate fi recuperat va fi inclus in Anexa II - Bugetul proiectului, adica sumele se vor cuprinde cu TVA inclus. Nu este nevoie de evidentierea in mod distinct a TVA in buget.
Ce documente sunt necesare a se anexa in cazul unui proiect care vizeaza lucrari de reabilitare/modernizare/ extindere?
Pentru reabilitarea/renovarea/modernizarea/extinderea unui spatiu/imobil va trebui sa faceti dovada dreptului de proprietate sau de folosinta asupra spatiului pentru intreaga durata a proiectului si cel putin 2 ani dupa finalizarea acestuia. In situatia in care dispuneti de materiale suplimentare (poze, schite, planuri etc.) acestea se pot anexa la dosarul cererii de finantare.
In etapa de contractare vom cere un deviz estimativ de cantitati si materiale intocmit, semnat si stampilat de catre o persoana autorizata conform legislatiei in vigoare, impreuna cu o copie legalizata dupa dovada dreptului de proprietate sau de folosinta.
Acordarea de stimulente financiare (subventii, premii) cursantilor in perioada participarii la cursuri, workshop-uri reprezinta o cheltuiala eligibila?
Nu este eligibila acordarea de stimulente financiare (subventii, premii) cursantilor in perioada participarii la cursuri, workshop-uri. Acestea reprezinta costuri neeligibile in conformitate cu sectiunea 3.1.4 din Ghidul solicitantilor.
ÎNTREBĂRI ŞI RĂSPUNSURI - 07.06.2012
În cazul organizaţiilor nou înfiinţate, care nu au un raport de activitate pentru anul 2011, ce vor ataşa în locul acestuia?
Organizaţiile înfiinţate în 2011 sau 2012 vor depune o descriere a activităţilor implementate până în prezent. Atât raportul anual, cât şi descrierea activităţilor, includ, de obicei, informaţii specifice, cum ar fi: misiunea, obiectivele, programele, informaţii financiare, lista membrilor consiliului director etc. Forma de prezentare şi conţinutul specific al raportului anual reprezintă alegerea liberă a solicitantului.
Componenta de dezvoltare instituţională se adresa doar solicitantului sau şi partenerilor din proiect?
Componenta de dezvoltare instituţională este dedicată exclusiv organizaţiei solicitante.
În cadrul sumei de 2.000.000 CHF alocată Componentei Social există o alocare financiară predefinită pentru granturi mici şi granturi mari?
În cadrul sumei alocate acestei componente nu există nici o alocare financiară între cele două tipuri de granturi.
Este obligatoriu parteneriatul cu o organizaţie din Elveţia?
În cadrul prezentului Fond Tematic nu este obligatoriu parteneriatul, indiferent că este cu o organizaţie din România sau Elveţia. Parteneriatul este posibil, însă doar cu organizaţii din România si Elveţia.
Pentru a vedea tipurile de organizaţii partenere eligibile şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească acestea, vă rugăm să consultaţi secţiunea 3.1.2 Parteneriate şi criterii de eligibilitate pentru partener/i din Ghidul solicitanţilor.
Cum se pot identifica parteneri din Elveţia?
În vederea identificării unor potenţiali parteneri elveţieni, vă rugăm să consultaţi adresa
Cofinanţarea poate să provină din alte fonduri nerambursabile?
Cofinanţarea trebuie să provină fie din resurse proprii solicitantului (şi/sau ale partenerului/ilor) sau din alte surse de finanţare, altele decât fonduri elveţiene, ale Uniunii Europene, SEE şi Programul norvegian de cooperare cu România Norway grants.
Proiectul se poate desfăşura şi înafara României?
Toate activităţile unui proiect trebuie să se desfăşoare în România. Cu toate acestea, dacă există o justificare adecvată şi convergentă cu obiectivele programului, sunt permise excepţii pentru anumite evenimente, cum ar fi o mică parte din activităţile proiectului care implică schimbul de know-how, instruiri, vizite de studiu, participare la seminarii/conferinţe etc. care pot avea loc în străinătate.
Cofinanţarea trebuie dovedită la începutul proiectului?
Cofinanţarea nu trebuie dovedită la începutul proiectului, ea trebuie asumată prin dosarul cererii de finanţare la momentul depunerii şi prin contractul de finanţare nerambursabilă.
In momentul raportării, se va menţiona în clar care dintre costurile realizate sunt acoperite de grant şi care reprezintă contribuţia proprie.
Există un curs valutar CHF stabilit pentru completarea Anexei II - Bugetul proiectului?
Pentru depunerea propunerii de proiect, nu există un curs valutar stabilit, astfel solicitantul este liber să îşi aleagă paritatea CHF-RON.
Câte proiecte poate depune o organizaţie?
Un solicitant poate depune în cadrul prezentei Cereri de propuneri de proiecte maxim 2 (două) cereri de finanţare pe fiecare Componentă, respectiv maxim 2 pentru Componenta Social si maxim 2 pentru Componenta Mediu.
Pe Componenta Social, dacă se depun 2 proiecte, maxim un proiect poate să fie pentru granturi mari.
O organizaţie poate să fie partener in câte proiecte îi permite capacitatea organizaţională, nefiind o limitare în acest sens.
Cum se depune dosarul cererii de finanţare?
Dosarul cererii de finanţare trebuie depus în 4 (patru) exemplare tipărite (1 original şi 3 copii), împreună cu o copie electronică (de ex. CD) care cuprinde toate documentele dosarului cererii de finanţare. Copia electronică va include formularul Cererii de finanţare şi Bugetul proiectului (editate într-un mod care poate fi citit prin programul Microsoft Office 2007) şi toate celelalte documente ale dosarului cererii de finanţare listate în Secţiunea 3.2 din Ghidul solicitanţilor (scanate).
Sumele din Anexa II - Bugetul proiectului includ şi TVA?
Sumele care se trec în Anexa II -Bugetul proiectului vor include şi TVA, aceasta fiind eligibilă în măsura în care nu poate fi recuperată de solicitant şi/sau partener/i conform reglementărilor legale în vigoare.
O organizaţie poate depune proiecte atât pe Schema de grant pentru ONG-uri, cât şi pentru Schema de grant pentru Parteneriate?
Da, un solicitant poate să depună proiectele pe ambele scheme de grant, în funcţie de capacitatea sa organizaţională si de limitările impuse de fiecare schema de grant în parte cu privire la numărul proiectelor depuse.
Pentru informatii referitoare la sesiunile de infomare, click aici.
Fondul Tematic pentru Participarea Societatii Civile
Schema de grant pentru ONG-uri
Cererea de propuneri de proiecte - Runda 1
Scopul Fondului Tematic pentru Participarea Societatii Civile este de a promova contributia organizatiilor societatii civile ca actori importanti pentru dezvoltare si participare.
OBIECTIVELE GENERALE ALE SCHEMEI DE GRANT PENTRU ONG-URI:
· consolidarea ONG-urilor romanesti si sustinerea participarii lor active in procesul formularii de politici, atat in calitate de expresie a societatii civile, cat si ca furnizor de servicii; si
· promovarea activitatilor organizatiilor societatii civile care abordeaza cu precadere aspecte legate de mediu si furnizarea de servicii sociale, contribuind totodata la intarirea capacitatii lor organizationale.
COMPONENTELE VIZATE DE CEREREA DE PROPUNERI DE PROIECTE:
· Componenta Social, cu o alocare financiara de 2.000.000 CHF
· Componenta Mediu, cu o alocare financiara de 600.000 CHF
CINE ADMINISTREAZA PREZENTUL FOND TEMATIC:
Organismul Intermediar Elvetian pentru administrarea Fondului Tematic pentru Participarea Societatii Civile este un consortiu format din
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) - www.fdsc.ro
Fundatia pentru Parteneriat(FP) - www.repf.ro
In cadrul prezentei scheme de grant, Componenta Social este administrata de catre FDSC, iar Componenta Mediu de catre FP.
CINE POATE SOLICITA FINANTARE:
organizatii neguvernamentale si nonprofit, infiintate legal si cu sediul in Romania, organizate si conduse conform legislatiei romanesti in vigoare cu privire la organizatiile neguvernamentale
Solicitantii pot actiona individual sau in parteneriat cu alte organizații.
CINE POATE FI PARTENER:
Partenerii romani pot fi:
· organizatii neguvernamentale si nonprofit,
· universitati, alte institutii de educatie sau institute de cercetare nonprofit,· autoritati publice locale si centrale, institutii/agentii publice, servicii guvernamentale deconcentrate de la nivel local,
· unitati administrativ-teritoriale (care pot fi reprezentate de autoritati locale precum primarii, consilii locale, consilii judetene reprezentate de conducatorii acestora).
Parteneri elvetieni pot fi:
organizatii nonprofit si neguvernamentale, inregistrate conform legislatiei in vigoare aceasta tara.
VALOAREA FINANTARILOR NERAMBURSABILE:
- granturi mici (pentru ambele Componente): 10.000 CHF - 75.000 CHF
· granturi mari (exclusiv pentru Componenta Social): 75.001 CHF - 250.000 CHF
DURATA PROIECTELOR:
Durata unui proiect depinde de tipul de grant solicitat, respectiv:
· pentru granturi mici: minim 12 luni si maxim 24 luni
· pentru granturi mari: minim 12 luni si maxim 36 luni
CATE CERERI DE FINANTARE SE POT DEPUNE DE CATRE UN SOLICITANT:
Un solicitant poate depune maxim 2 (doua) cereri de finantare pe fiecare Componenta (Social/ Mediu), dintre care maxim 1 (una) pentru granturi mari.
UNDE SE DEPUN DOSARELE CERERILOR DE FINANTARE:
Cererile de finantare pentru Componenta Social se vor depune la urmatoarea adresa:
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
Strada Nerva Traian nr.21, Bucuresti, sector 3, cod postal 031044
In atentia: Irina Bejan
Cererile de finantare pentru Componenta Mediu se vor depune la urmatoarea adresa:
Fundatia pentru Parteneriat
Strada Arsenalului nr.13, Miercurea Ciuc, judetul Harghita, cod postal 530120
In atentia: Csilla Daniel
CARE ESTE TERMENUL LIMITA PENTRU DEPUNEREA CERERILOR DE FINANTARE:
Termenul limita pentru primirea dosarelor cererilor de finantare pentru ambele componente este 12 iulie 2012, orele 17:00.
PANA CAND SE POT ADRESA INTREBARI:
Pot fi trimise intrebari prin e-mail sau fax, la urmatoarele adrese, nu mai tarziu de 6 iulie 2012:
· pentru Componenta Socialcomponenta.social@fdsc.ro; fax no. 021 310 01 80,
· pentru Componenta Mediucomponenta.mediu@repf.ro; fax no.0266 310 678,
Raspunsurile vor fi transmise cel mai tarziu pana pe data de 10 iulie 2012.
Descărcarea ghidului solicitnatilor si a documentelor de aplicare se poate face făcând click pe mapa: Descărcare documente. (în colțul din dreapta sus al acestei pagini)